عادت مطالعه در ساعات مختلف شبانهروز نقش مهمی در کیفیت یادگیری دارد. بسیاری از پژوهشها نشان دادهاند که تمرکز و حفظ اطلاعات در افراد مختلف وابسته به ساعت زیستی بدن است. صبح زود معمولاً ذهن آرامتر است و حواس پرتکننده کمتر وجود دارد. در این زمان مغز آماده جذب اطلاعات جدید است و خستگی ذهنی هنوز آغاز نشده. در نتیجه، بسیاری از دانشآموزان و دانشجویان در ساعات ابتدایی روز عملکرد بهتری دارند و این امر باعث افزایش بازدهی مطالعهمیشود.
از سوی دیگر، گروهی از افراد در ساعات پایانی شب احساس تمرکز عمیقتری دارند. شب معمولاً سکوت بیشتری دارد و افراد شبزندهدار میتوانند در محیطی بدون مزاحمت ذهن خود را آزاد کنند. البته تفاوت ریتم بدنی و کیفیت خواب در نتیجه کلی بسیار مؤثر است و نباید نادیده گرفته شود. در این میان، پانسیون مطالعاتی در اصفهانبا فراهم کردن محیطی آرام و مجهز، شرایط لازم برای مطالعه مؤثر در هر دو بازه زمانی را ایجاد کرده است. فضای استاندارد، نور مناسب و برنامهریزی زمانی دقیق از ویژگیهای مهم چنین مراکزی است.
حضور مشاوران آموزشی و نظم محیطی باعث میشود دانشآموزان به زمان مطالعه خود متعهد بمانند. از سوی دیگر، پانسیون مطالعه اصفهاننیز با رویکردی متفاوت برای افرادی طراحی شده که تمرکز آنها در ساعات شبانه بیشتر است. امکانات رفاهی و کنترل دقیق سکوت سبب شده که شبخوانها بتوانند بدون مزاحمت تا دیرهنگام به مرور مطالب بپردازند. این دو مرکز نمونههای خوبی از انطباق محیط آموزشی با نیازهای زیستی افراد هستند. بر اساس توصیههای علمی، هر فرد باید زمان طلایی یادگیری خود را بشناسد و آن را در برنامهریزی روزانه لحاظ کند.
در این راستا، دکتر آذین گازرتأکید دارد که خواب منظم و تغذیه مناسب تأثیر مستقیم بر تمرکز دارد. او پیشنهاد میکند دانشآموزان ساعات مطالعه خود را ثبت کنند تا بهترین بازه زمانی را بیابند. به گفته drazingazor، ترکیب تمرین ذهنی منظم و مرور مکرر در زمانهای ثابت، موجب افزایش یادگیری پایدار میشود. در نهایت، انتخاب میان صبح و شب وابسته به ویژگیهای شخصیتی و فیزیولوژیکی هر فرد است، اما نظم و تداوم مهمترین عامل موفقیت در مطالعه محسوب میشود.
بازدهی مطالعه | دکتر آذین گازر | drazingzor
به وبلاگ خود خوش امدید